Förskott å arv - barnbarn

Hej! Om en person vill ge bort en fastighet som förskott på arv till sina barnbarn (dvs inte som gåva) – och uttryckligen skriver detta i gåvobrevet. Hur sker avräkningen efter dennes död gentemot bröstarvingarna? Barnbarnen ärver ju egentligen inget efter hans död – hur räknas då förskottet av?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Förskott på arv regleras i 6 kap. Ärvdabalken, ÄB. Enligt 6 kap. 1 § skall sådant som arvlåtaren under sin livstid gett en bröstarvinge avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste ha varit avsett att så inte skall ske. Om mottagaren däremot är en annan arvinge än bröstarvinge, är presumtionen den motsatta; nämligen att avräkning endast ska ske om det har föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett när egendomen gavs. Enligt praxis
ses gåva till barnbarn inte som förskott på arv.

För att fastigheten ska ses som förskott på arv bör ni alltså
skriva detta.

Om den avlidnes bröstarvingar lever vid arvlåtarens död
tillfaller, enligt den legala arvsordningen, hela kvarlåtenskapen dessa (under förutsättning att arvlåtaren inte lämnar efterlevande make). Om arvlåtaren har en annan avsikt bör denna regleras i ett testamente.

Om arvet per automatik enligt den legala arvsordningen eller genom reglering i testamente tillfaller arvlåtarens barnbarn kommer avräkning av förskottet att ske med utgångspunkt i vad egendomen var värd då barnbarnen mottog egendomen, 6:3 ÄB. Om värdet på egendomen inte ryms inom arvingens
(barnbarnens) arvslott ska arvingen återbära överskottet, om inget annat föreskrivits när förskottet gavs, 6:4 ÄB.

EX:
Förskott 100 kr till A. Vid arvlåtarens död visar det sig att A har rätt till arv om 150 kr - Efter avräkning av förskottet skall A då erhålla 50 kr.

EX:
Förskott 100 kr till A. Vid arvlåtarens död visar det sig att A har rätt till arv om 50 kr. - Efter avräkning av förskottet skall A då återbära 50 kr till dödsboet.

Som barnbarn ärver man inte, enligt lagen, av sin mor-eller
farförälder. För att så skall ske måste det alltså regleras i ett testamente och då kan avräkningen ske direkt i testamentet så att arvet i slutändan blir lika för alla barnbarn, trots att något eller några redan erhållit viss del. Annars kan ni skriva att barnbarnen X, Y och Z ärver alla viss procent av den totala kvarlåtenskapen efter arvlåtarens död och vad gäller barnbarn X och Y skall fastigheten avräknas från denna del.

Om ingenting regleras i testamente kommer de legala arvtagarna (bröstarvingarna) att dela lika på arvlåtarens kvarlåtenskap så som den är vid arvlåtarens död.

Ärvdabalken finner ni här: https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar

Emma LundinRådgivare