FrågaAVTALSRÄTTAvtal17/03/2013

Uppsägningstid vid hyra av frisörstol

Hej, Jag hyr en stol på en frisörsalong sen ett par år tillbaka. I kontraktet står endast 3 textrader, att jag hyr en stol och bägge parter har 3 månaders uppsägning. Jag vill nu säga upp mitt kontrakt och undrar om jag har rätt att jobba under uppsägningstiden eller om han har rätt att låsa mig ute? Eller kan jag säga upp kontraktet, gå samma dag och börja jobba nån annan stans med en gång?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Innebörden av en 3 månaders uppsägningstid är att du har rätt att arbeta under denna tid och att din hyresvärd har rätt att få hyran för frisörstolen betald. Hyresvärden får alltså inte låsa ut dig under uppsägningstiden. Däremot finns det självklart möjlighet för er att komma överens om en annan lösning om det passar er bättre, men rent avtalsmässigt ligger det till på detta sätt. Hoppas svaret varit till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare