FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott16/03/2013

Urinprov tillräckligt för att bli fälld för ringa narkotikabrott?

Hej kan man bli fälld på ringa narkotikabrott om endast urinprov har tagits? Jag krävde blodprov men fick ej det.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga,

Vad gäller dina funderingar kring huruvida ett urinprov kan anses som tillräckligt, har man bland annat i ett tidigare mål från Svea hovrätt (RH 2011:29) där ett taget urinprov utvisat förekomst av tetrahydrocannabinol, det huvudsakliga ämnet i Cannabis, fastslagit att förekomsten av nämnda substans i urinen typiskt sett är bevis om uppsåtligt bruk varför de objektiva rekvisiten för ringa narkotikabrott föreligger. Man konstaterade vidare att det saknas anledning att ifrågasätta provets riktighet.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare