Ensam vårdnad

Hej! Jag och min dotters pappa gick ifrån varandra när hon bara var ca 2-3 månader pga otrohet från hans håll. Vi har nu gemensam vårdnad och har henne varannan vecka trots att hon bara är 10 månader. Jag är 19 år, har inte gått färdigt gymnasiet och bor i en liten by där det inte finns så bra bussförbindelser så jag sitter fast där. Jag vill bryta upp och flytta till ett större ställe där jag har möjligheter till skaffa nya vänner, ta körkort, plugga färdigt och skaffa ett jobb sen när hon är gammal nog att börja på dagis. Min dotters pappa tycker såklart inte att det är en bra idé då han hotar med att gå upp i rätten med det här. Jag har ett förflutet då jag gått i mycket terapi pga ångest och panikattacker och jag vet att han skulle använda det och ljuga på att jag inte är i rätt tillstånd att ta hand om vår dotter. Men jag har avslutat kontakten med min psykolog och går inte längre på mediciner för jag är tillräckligt stark för att stå på egna ben. Och anledningen till att jag vill flytta är att jag måste tänka på både min och min dotters framtid. Så om jag vill flytta och ha ensam vårdnad men att han får träffa henne varannan helg. Hur stor chans är det att jag får det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det rör sig om frågor kring vårdnad så gäller 6kap i Föräldrabalken. Du kan begära ensam vårdnad vilket sedan kommer beslutas av domstol, 6:5. Det som avgör domstolens beslut är framförallt två saker; 1: vad som anses vara ert barns bästa, 2; din och din dotters pappa förmåga att samarbeta.

Skulle det vara så att du och dotterns pappa har så svårt att samarbeta vad gäller ert barns vårdnad, boende eller umgänge och att det inte framstår som att ni kommer kunna lösa era samarbetsproblem angående ert barn – då skulle det kunna vara en grund för att besluta om ensam vårdnad. Den förälder som anses kunna utöva vårdnaden för barnets bästa ska då ges den ensamma vårdnaden.

Det är alltså er dotters bästa som kommer avgöra beslutet. Vad gäller din förflutna så är det svårt att göra en bedömning av det du berättar. Men, mår du bra nu och kan visa detta så bör även domstolen inse detta och det viktigaste är som sagt hur du är som vårdnadshavare för din dotter.

Sammanfattningsvis, anser domstolen att ni kan samarbeta som vårdnadshavare kommer vårdnaden troligtvis fortsätta vara gemensam. Men, din dotters pappa kan inte hindra dig från att flytta. Begär han då ensam vårdnad så kommer domstolen antingen besluta om att låta den gemensamma vårdnaden kvarstå (om de tycker ni kan samarbeta och lösa detta) eller besluta om att anförtro vårdnaden åt den mest lämpade vårdnadshavaren.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att det löser sig på bästa sätt!

Louise MalmbergRådgivare