FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/03/2013

Sambo vägrar flytta efter separation

Hej, Jag och min sambo har separerat, min fråga gäller huruvida hon har rätt att bo kvar i min bostad efter separationen. Vi har ett barn tillsammans och vi bor i en bostadsrätt som jag äger och ägde innan hon flyttade in hos mig. På grund av att hon har svårt att hitta en ny bostad så bor hon kvar i min bostad. Hon hävdar att hon har rätt att göra det medan hon letar bostad, hon har nu bott här i 5 mån sedan separationen. Hon vägrar betala hyra till mig, skyller på att hon inte har pengar och bor gladeligen här gratis. Skall jag behöva ställa upp på detta? Även om jag upprättar ett hyreskontrakt kommer hon aldrig skriva på det. Vi kommer att ha delad vårdnad om barnet 50/50 vilket torde innebära att hon inte har något särskilt skäl att i en bouppdelning få vara den som bor kvar i lägenheten, eller? Jag antar att enda sättet att få henne att flytta är att jag begär en bodelning som förhoppningsvis påvisar att jag är den som får bo kvar i min lägenhet och att hon måste flytta. Och om hon fortfarande vägrar så får jag vända mig till kronofogden för avhysning. Stämmer detta antagande? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Ett samboförhållande upphör inte när man "gör slut". Det krävs att någon i paret dör, gifter sig eller flyttar från den gemensamma bostaden(Sambolagen 2 §). Då inget av detta skett är du fortfarande sambo med ditt ex.

Ett alternativt sätt att få ett samboförhållande att upphöra är att ansöka om förordnande av bodelningsförrättare. Det här görs hos tingsrätten på orten där ni bor.

Under bodelningen avgörs vem som har rätt till den gemensamma bostaden. Eftersom du hade bostadsrätten redan innan ert förhållande inleddes så kan din sambo endast få rätt till bostadenom hon ansöker om det, behöver bostaden bäst och det dessutom  anses vara skäligt(se 22 § Sambolagen). Om hon får överta bostaden måste hon dessutom ersätta dig ekonomiskt för bostadens värde.

 En anledning att få överta bostaden kan vara att man ska ha barnen boende hos sig där. I ert fall ska vårdnaden dock delas lika och då innbär det inte att din sambo per automatik får ett större behov av bostaden. Min bedömning blir att du bör få rätt att bo kvar i bostaden. Under tiden som bodelningen pågår kan du också begära att domstolen fattar ett s.k interimistiskt beslut om vem som får bo kvar fram tills dess att tvisten avgjorts. Har du berättigats att bo kvar är din sambo skyldig att genast flytta därifrån(29 § sambolagen).

Om din sambo trots domstolens beslut vägrar att flytta kan du vända dig till kronofogden och få deras hjälp med att avhysa henne.

Hoppas att svaret hjälpt dig

/Ronja Kleiser

Ronja KleiserRådgivare