FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/03/2013

Bodelning - vad ska ingå och vad får undantas?

Hej, Frågor om bodelning: 1- Är det ett måste att skicka med bodelningsavtal tillsammans med skillsmässohandlingar? Vad händer om man inte gör det? Kan man skriva ett handskrivet avtal och underteckna det istället föratt fylla i blanketten? 2- Vad händer med saker som man har ägt innan man har gift sig med varandra? Kan jag hävda att de är mina? Tex. Min man flyttade till mig utan någonting medan jag hade en hel möblerat lägenhet och bodde där med mina barn. 3- Vad händer med saker man har fått som present/gåva personligen från vänner och släkt? Kan jag hävda att de är mina? Jag har fått många gåvor från mina föräldrar (tex en persisk matta, elektronik mmm) genom åren när jag har fyllt år osv.

Lawline svarar

Hej! Tack för dina frågor!
I Äktenskapsbalken (ÄktB) regleras frågor om äktenskaps upplösande och bodelning. ÄktB hittar du https://lagen.nu/1987:230.

1. Nej, det finns inte någon skyldighet att skicka in eller registrera bodelningshandlingen på något sätt, däremot en möjlighet att registrera handlingen hos Skatteverket, se ÄktB 13:6. Detta är alltså helt frivilligt, men kan få betydelse vid återvinningsfrister i samband med en eventuell konkurs och offentligt ackord.

Enligt ÄktB 9:5 ska det upprättas en handling över bodelningen, som ska undertecknas av båda makarna. Det enda som krävs är således att en skriftlig handling upprättas och undertecknas, vilket innebär att ni är fria att upprätta er egen handling (dvs. ni behöver inte använda förtryckta blanketter eller liknande) om ni så vill.

2. Egendom som du tog med dig in i äktenskapet är fortfarande dina, dvs. det är du som äger egendomen. Oavsett vem av makarna som äger egendomen, kan egendomen utgöra giftorättsgods. All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods enligt ÄktB 7:1. Vad som utgör enskild egendom framgår av ÄktB 7:2. Det vanligaste är att egendomen har gjorts till enskild genom ett äktenskapsförord eller att man har ärvt eller fått egendomen i gåva med villkor om att den ska vara enskild. Trots att det är du som äger egendomen du tagit med dig in i äktenskapet kan den alltså utgöra giftorättsgods, och ska i sådant fall ingå i bodelningen, se ÄktB 10:1.

Vid en bodelning beräknas makarnas andelar i boet genom att så mycket dras av från respektive makes giftorättsgods att det täcker makens skulder. Vad som återstår av makarnas giftorättsgods sedan skuldtäckning skett, ska läggas samman och delas lika mellan makarna. Detta framgår av ÄktB 11:1-3.

3. Även gåvor du har fått utgör giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom genom t.ex. äktenskapsförord eller genom villkor av gåvogivaren enligt vad jag skrivit ovan. Dock finns det en bestämmelse i ÄktB 10:2 som föreskriver att man från bodelningen får undanta kläder, egendom som används uteslutande för personligt bruk samt personliga presenter i skälig omfattning. Vad som är skälig omfattning avgörs med hänsyn till makarnas ekonomiska förhållanden. Makar som har det gott ställt ekonomiskt har alltså större utrymme att undanta personlig egendom och personliga presenter än makar som har mindre god ekonomi.

Amanda HarryssonRådgivare