FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/03/2013

All gemensam egendom ska fördelas lika vid en bodelning

Hej. Ansökte om skilsmässa i oktober -11. I dec -11 så sålde jag den gemensamma bilen och fick kontanta pengar för den. Pengarna blev kvar i kassaskåpet i den då gemensamma bostaden. Strax därefter kastade exet ut mig och pengarna blev kvar i kassaskåpet. Nu har exet ansökt om bodelning och påstår att jag har pengarna och att hon vill ha halva. Har hon rätt till detta? Vad ska man göra? Vi hade betänketid i 6 mån och hon vägrade skriva på skilsmässopappren.

Lawline svarar

Hej,

Angående bodelning på grund av skilsmässa gäller det som stadgas i bestämmelsen 9 kap. 2 § äktenskapsbalken. Bestämmelsen säger att bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Den dag då er skilsmässoansökan inkom till rätten är således den dag som ska vara avgörande för egendomsfördelningen vid er bodelning.

Du nämner att din fru ansökt om bodelning, vilket är korrekt, eftersom bodelning ska göras då äktenskap upplöses. Du skriver också att bilen var er gemensamma egendom, vilket innebär att den ska delas lika mellan er vid en bodelning. Gemensam egendom är nämligen att se som så kallat ”giftorättsgods”, vilket ska ingå i en bodelning och fördelas lika mellan dig och din exfru (se äktenskapsbalkens 10 kap. 1 § och 11 kap. 3 §). När er bodelning kommer att förrättas har er bil emellertid sålts. Det är rimligtvis därför värdet på bilen – alltså de kontanter du fick för den – som ska delas lika mellan er. Om det är så att pengarna finns kvar i ett kassaskåp hemma hos din exfru har du således rätt till att få hälften av dessa pengar. Det enda som kan ställa till problem är att bevisa att just dessa pengar fåtts ut som betalning för den gemensamma bilen. Kan det bevisas har du och din exfru emellertid rätt till hälften var av dem.

Äktenskapsbalken återfinns https://lagen.nu/1987:230

Med vänlig hälsning

Elin SjörénRådgivare