Flera fall av snatteri och påföljd vid allvarlig psykisk störning

Hej Lawline! Jag har två frågor angående brott och snatteri; 1.) Vad är det vanligaste fallet för en individ som har snattat mer än en gång? 2.) Om personen döms till fängelse, hur länge blir fängelsestraffet? 3.) Kan fängelsestraffet bli mildare om personen har psykiska och mentala sjukdomar? MHV, Melissa

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag vill inledningsvis konstatera att jag inte tagit hänsyn till andra omständigheter än de som finns i frågan, svaret är alltså en förenkling.

I de allra flesta fall så får den som döms igen för snatteri böter. Det finns en möjlighet att döma personen till fängelse om denne har dömts flera gånger för snatteri. Detta sker dock inte ofta och skulle detta ske kommer personen sannolikt dömas till villkorlig dom som är ett alternativ till fängelse. För snatteri kan man högst få fängelse i sex månader.

Led gärningsmannen av allvarlig psykisk störning (ex. allvarliga psykoser, depressioner, personlighetsströrningar etc.) vid gärningstillfället och domstolstillfället kan han inte dömas till fängelse. Istället överlämnas denne, som ett alternativ till fängelse, till rättspsykiatrisk vård.

Lawline RådgivareRådgivare