Tillgodo räknande av förskott på arv

Min Far har varit sjuk och nyligen avlidit. Året innan köpte Mor & Far en bostadsrätt som skrevs på min syster. Mor sitter givetvis i orubbat bo men vad händer med denna bostadsrätt som köptes för 650.000. Kommer det värdet att tillgodoräknas mig vid min Mors bortgång

Lawline svarar

Hej,

Som jag förstår din fråga så undrar du om det är så att lägenheten som din syster har fått kommer att räknas som förskott på arv till henne från dina föräldrar.

Svaret på den frågan finner man i ärvdabalken (ÄB) som du själv kan hitta här: https://lagen.nu/1958:637.

Av kapitel 6 i ÄB finns reglerna som reglerar hur och när en gåva ska ses som ett förskott på arv. I första paragrafen anges att gåvor ska ses som förskott på arv om ingenting annat har angetts eller kan antas ha varit avsett utifrån omständigheterna. I andra paragrafen framgår att sedvanliga gåvor inte ska ses som förskott på arv, vilket dock oftast rör sig om gåvor av lägre värde.

Vad som också framgår är att det är värdet vid gåvans givande som är utgångspunkten för värderingen av gåvan.

Svaret på din fråga blir alltså att de 650 000 kr som din syster fick i och med att dina föräldrar betalade hennes lägenhet kommer att ses som ett förskott på hennes del av arvet om ingenting annat är föreskrivet (t.ex att gåvan inte ska vara förskott på arv) och du kommer alltså att tillgodoräknas detta värde när det är dags för ett arvsskifte.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare