FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/03/2013

Särkullbarn med arvsrätt - bodelning inom äktenskap

vi är gifta och vi har ett barn tillsammans och hon har 2 barn i ett tidigare äktenskap. Vi är mormor o morfar de har alla barn osams med särkullsbarnen sedan 10 år. Jag har läst om att det inte går att göra dom arvslösa, vi har ingen förmögenhet men det skapar problem för mej om frugan går bort då ag måste sälja för att lösa ut do m. Min fråga är vad händer om vi tar ut skillsmässa om ägo- delar skrivs i min ägo. mvh janne

Lawline svarar

Hej!

Det verkar som att du uppfattat situationen korrekt, dvs. att särkullbarnen har rätt att omedelbart ärva, detta framgår av 3 kap. 1 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). Ett sätt att undvika att behöva lösa ut arvsberättigade särkullbarn är att genomföra en bodelning. Enligt 9 kap. 1 § 2 st. äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230) kan en bodelning genomföras utan att något mål om äktenskapsskillnad pågår. Genom en sådan åtgärd kan ni överlåta egendom mellan varandra. Om du genom denna åtgärd blir ägare till viss egendom har särkullbarnen inte rätt att ärva densamma. Ett alternativ till detta är att skriva ett äktenskapsförord enligt 7 kap. 3 § äktenskapsbalken.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare