Gåva av fastighet från förälder till vuxna barn

Hej, Min pappa har tre barn (alla är vuxna och myndiga) och han vill nu ge bort en fastighet, en sommarstuga som han äger, till två av oss. Att han bara vill ge fastigheten till oss två beror på att den tredje bor utomlands sedan 10 år, och inte vill äga och sköta fastigheten. Alla är införstådda med detta och det råder ingen dålig stämning mellan oss eller så. Är det möjligt att skriva ett gåvobrev till två av tre barn eller måste han (eller vi) köpa ut det barn som inte ska vara med och äga? Hur gör vi?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga! Det är fullt möjligt för honom att skriva ett gåvobrev till endast två av er tre barn. När det gäller överlåtelse av fastighet finns vissa formkrav i jordabalkens 4:e kapitel. Ett skriftligt gåvobrev måste upprättas och undertecknas av både er pappa som givare och er som mottagare. Ni måste även ansöka hos fastighetsinskrivningen vid Lantmäteriet om att ta över lagfarten inom tre månader efter gåvotillfället. Mer information om hur detta ska göras hittar ni på Lantmäteriets hemsida: http://www.lantmateriet.se/Fastigheter/Andra-agare/

Det framgår inte av din fråga om det är er pappas önskan att fastighetsgåvan ska räknas som förskott på ert arv från honom. Reglerna om förskott på arv utgår från ett antagande om att det, om inget annat uttrycks, är en förälders önskan att alla barn i slutändan ska få lika mycket efter honom eller henne. Därför är huvudregeln, som ni hittar i ärvdabalken 6 kap 1 §, att alla gåvor som en förälder ger till sina barn under livstiden räknas som förskott på arv. Detta innebär i ert fall att värdet av fastigheten kommer att läggas till den totala kvarlåtenskapen då arvet efter er pappa i framtiden ska bestämmas, och värdet av den andel av fastigheten ni har fått vardera kommer att räknas av mot er övriga arvslott.

Om er pappa inte vill att gåvan av fastigheten ska räknas som förskott på arv måste han på något sätt uttrycka denna vilja. Det krävs inte att detta uttrycks skriftligt, men det underlättar mycket att ha ett skriftligt bevis för det. Ett enkelt sätt vore att upprätta ett testamente där detta framgår. Viljan måste inte uttryckas vid själva gåvotillfället utan kan framgå senare. Konsekvensen av en sådan viljeförklaring kommer bli att värdet av fastigheten inte ska läggas till den totala kvarlåtenskapen vid en framtida arvsfördelning.

Jag hoppas att detta har hjälpt er, och att ni känner att ni har fått svar på alla frågor. Annars får du gärna återkomma med fler frågor. Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare