Gemensam respektive ensam vårdnad

Hej! Jag lämnade min sambo för ca.2 år sen pga misshandel och missbruk som han senare blivit dömd för. Han har dock ej suttit av sitt straff än. Vi kom överens om att fortsätta ha gemensam vårdnad om vårt barn så länge han höll sig borta från drogerna. Våran son har bott hos mig hela tiden och endast träffat pappan då och då. Fick reda på att pappan tagit droger igen och vill ha egen vårdnad. Vad har jag för chanser? Vill även flytta till min nya kille som bor långt bort. Men vill ändå att pappan och barnet ska träffas och ha bra kontakt. Tror ni att det är möjligt för oss att flytta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Alla beslut som rör barns boende, vårdnad och umgänge ska fattas i enlighet med barnets bästa (FB 6:2a). Lagen är utformad så att gemensam vårdnad normalt anses vara det bästa för barnet och att ensam vårdnad anförtros den ena föräldern endast om särskilda omständigheter föreligger. Sådan omständighet kan vara att den ena föräldern är olämplig som vårdnadshavare p.g.a. att denne t.ex. gjort sig skyldig till våld mot barnet eller mot den andra vårdnadshavaren. Samarbetsproblem mellan vårdnadshavarna i frågor som rör barnet är också en sådan omständighet (FB 6:5).

Det är domstolen som avgör om du ska ha ensam vårdnad om er son(FB 6:5). Vad jag kan utläsa av din fråga så framstår det inte som ni har samarbetssvårigheter vad gäller ert barns boende och övriga angelägenheter. I tidigare rättsfall där den ena föräldern begärt ensam vårdnad så har domstolen beslutat om ensam vårdnad i de fall då konflikten mellan föräldrarna är så djupt rotad att det är omöjligt för dem att samarbeta i frågor som rör barnet. Detta kan möjligen innebära att det i ditt fall inte finns tillräcklig grund för att påvisa att ditt barns pappa är olämplig som vårdnadshavare. Beroende på er sons ålder kan domstolen ta hänsyn till barnets vilja om han t.ex. vill att du ska ha ensam vårdnad. Detta är under förutsättning att han anses ha nått tillräcklig ålder och mognad för att själv kunna avgöra detta(FB 6:2a).

Jag är dock inte säker om du menar att din sambo misshandlat dig eller om det var någon utomstående. Är det så att du blivit misshandlad och din f.d. sambo blivit dömd för detta så är det i enlighet med tidigare rättsfall möjligen en grund för att påvisa att han inte är lämplig vårdnadshavare och att fortsatt gemensam vårdnad inte bör anses lämplig för ert barns bästa. Detta är dock under förutsättningen att ni på grund av detta har samarbetssvårigheter angående er son och att det inte finns något som tyder på att relationen mellan er kommer förbättras.

Vad gäller din önskan om att flytta så skall även här ert barns bästa vara avgörande(FB 6:1a). Dessutom är detta ett beslut som båda vårdnadshavarna ska ta del i eftersom ni båda har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör ert barns angelägenheter (FB 6:11 & 13). Så länge din f.d. sambo har del i vårdnaden så har han alltså rätt att också bestämma i sådana frågor och det är således inte ett beslut du kan fatta själv.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp och att situationen löser sig så bra som möjligt för er.

Louise MalmbergRådgivare