Avbeställning av konsumenttjänst
Lawline svarar
Hej, och tack för din fråga.
Jag förutsätter att avtalet slöts mellan en konsument (kunden) och en näringsidkare (du), vilket medför att Konsumenttjänstlagen blir tillämplig, https://lagen.nu/1985:716.
Jag måste tyvärr meddela att kunden kan avbeställa en konsumenttjänst utan att behöva ange några skäl varför.
Konsumenttjänstlagen är på det här området tämligen förmånlig för konsumenten eftersom att den stadgar en vittgående rätt att avbeställa en avtalad tjänst, vilket framgår av 42 § KTjL. Konsumenten behöver inte anföra några som helst skäl för att avbeställa tjänsten, och kan göra så t.ex. om en annan näringsidkare kan utföra tjänsten till ett billigare pris. Därtill kan denna rätt att avbeställa göras gällande när som helst, alltså oavsett om arbetet är långt framskridet eller inte ens påbörjat.
42 § KTjL stadgar vidare att om konsumenten avbeställer så har näringsidkaren rätt till ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts samt för arbete som måste utföras trots avbeställningen. I paragrafens andra stycket framgår att "ersättning [utgår] för förluster i övrigt på grund av att [näringsidkaren] har underlåtit att ta på sig annat arbete eller på grund av att han på annat sätt har inrättat sig efter uppdraget.
För att näringsidkaren ska få ersättning för avbeställningen utöver det arbete som redan utförts, behöver näringsidkaren alltså visa att han avböjt att åta sig andra uppdrag som skulle gett vinst. Det är inte vinsten som du skulle ha gjort på renoveringen som behöver ersättas, utan den vinst som uteblivit för att du inte har utfört andra arbeten under den tid som du satt undan för det avbeställda arbetet.
För framtiden skulle jag vilja upplysa dig om att du enligt lagen har rätt att förbehålla dig en på förhand bestämd ersättning vid avbeställning, om den är skälig i förhållande med den olägenhet som uppstår för dig med avbeställningar. Se till 43:e § KTjL för detta. Kom ihåg då att det måste framgå för konsumenten när avtalet sluts att du har förbehållt dig en sådan avgift.
Konsumenten har enligt svensk rätt en skyddad position och det finns många lagregler till konsumentens förmån, varav den här rätten till avbeställning är en av dem.
Jag hoppas att svaret är dig till hjälp, även om det går dig emot. Givetvis kan du ställa fler frågor till Lawline om det är mer som du vill veta.
vänligen