FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/02/2013

Umgängessabotage

Hej. Om man har gemensam vårdnad med ett umgängesavtal från tingsrätten, har då boendeföräldern rätt att undanhålla barnen från umgänget med deras pappa? Mamman vägrar släppa iväg barnen till pappan varannanhelg m ursäkter om kalas o dyl. Om inte vad kan vi göra för att få träffa barnen? Mvh Karin

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om umgänge mellan förälder och barn regleras i Föräldrabalken (FB) kapitel 6. Enligt FB kapitel 6 § 15 ska barnet ha rätt till umgänge med föräldern som det inte bor med. Att barnets behov av umgänge med en förälder tillgodoses är föräldrarna gemensamt ansvariga för. När det kommer till frågan om umgänge är det "barnets bästa" som är avgörande, FB kapitel 6 § 2.
Skulle en förälder vägra att lämna ifrån sig barnet vid ett beslutat umgänge kan bestämmelserna i FB kap. 21 bli aktuella. Där finns bestämmelser om verkställighet med hjälp av myndigheter av vad som blivit bestämt om boende, vårdnad och umgänge.

Även vid frågor om verkställighet är det barnets bästa som ska komma i första hand. Hänsyns ska även tas till barnets mognad, ålder och vilja enligt FB kap. 21 § 1 st. 1. Med det menas att verkställighet mot barnets vilja inte får ske om barnet nått tillräcklig mognad och ålder.

Ytterst kan verkställighet drivas fram genom vitesföreläggande och beslut om hämtning av barnet med hjälp av polismyndigheten, FB kap. 21 § 3 st. 1.

Vid verkställighet är det av vikt att barnet inte far illa, FB kap. 21 § 3 st. 2 och 3. Verkställighet kan exempelvis vägras om det anses vara uppenbart oförenligt med barnets bästa, FB kap. 21 § 6.

Värt att nämna är också att det är socialnämndens ansvar att se till att umgänget ska fungera enligt avtalet (FB 6 kapitel § 17a).

Lawline RådgivareRådgivare