Beräkning av efterarv

Hej! Min mamma gick bort för ett år sedan. Nu är bouppteckningen klar. Men delningen är lite svår att få till. Procentsatserna är lite krångliga att räkna ut tycker jag. Det hela är så här: Mamma var gift med min far., han dog. Mamma blev sambo med R, han dog. Mamma blev sambo med U, mamma dör. Fråga 1: Ärver jag hälften av mammas tillgångar (efterarv efter min far)? Eller räknar man på hur många procent som hon hade då? Fråga 2: R har testamenterat sina tillgångar till M (vilken är min son), hur mycket skall han få? Se mer info nedan, för det blir väl procentuellt eller? Fråga 3: Jag har begärt så mycket som möligt, hur mycket blir det? Testamente finns där mamma ger U "allt", jag har tagit min laglott (plus det av min far då). Lite tillägsinfo är att R hade tillgångar på totalt 37´ medans mamma hade tillgångar på 1 351´på dödsdagen. Således gick han in med c:a 2,7% av de totala tillgångarna.

Lawline svarar

1. När efterlevande make ärver ska en kvotdel fastställas som används till beräkning av efterarvet när den efterlevande maken avlidit, 3:2 Ärvdabalken (ÄB). Innan arvet fördelas sker en bodelning. Om ingen egendom varit enskild på grund av äktenskapsförord eller av annan anledning får efterlevande make och den avlidne maken hälften var av tillgångarna. Den efterlevande maken ärver sedan den avlidnes hälft. Detta får till resultat att kvotdelen bli 1/2. Om all egendom varit giftorättsgods mellan dina föräldrar ska du således utfå hälften av din mammas nettotillgångar i efterarv efter din far.

2. Jag är lite osäker på denna fråga då det inte framgår om arvet efter R ännu har fördelats eller om din mor ärvt honom och M har rätt till efterarv. Om det är fråga om efterarv ska 2,7 % av din mammas tillgångar tillfalla M. Om din mor har ärvt R får också det konsekvenser för kvotdelen som ditt efterarv efter din far beräknas efter. Du har bara rätt till hälften av de tillgångar som fanns innan arvet från R utföll, 3:4 ÄB, varför din kvotdel måste justeras. Kvotdelen borde i sådant fall bli cirka 48,7 %.

3. Du har som tidigare konstaterats först rätt till efterarvet efter din far. När det fördelats (såväl som ett eventuellt efterarv efter R) så kvarstår din mammas kvarlåtenskap. Utav denna utgör hälften din laglott, 7:1 ÄB. Laglotten kan du kräva att utfå trots att det finns testamente som säger annorlunda.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare