FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/02/2013

Skuldavräkning och skydd mot illojala transaktioner

Gällande bodelning och giftorättsgod. Om ena maken har tagit privata banklån och gjort inköp med kreditkort etc. som inte man känt till ochs om använts för privat bruk och inte hemmet, ska den personen ha rätt att kvitta dessa skulder mot tillgångarna vi en eventuell bodelning? Om han då köpt saker som han gett bort till sin familj och sin nya flickvän, ska det med eller ses det som enskild egendom. Det här är då skulder som man inte kände till och som känns kränkande att behöva betala. Vad säger lagen? Kan en person skuldsätta sig på detta orimliga sätt och påverka den andra. Måste finnas ngn typ av skydd för den ena parten mot orimliga skulder eller?

Lawline svarar

Hej,

Jag har förstått din fråga som att du undrar hur reglerna ser ut kring makes rättighet att avräkna sina skulder mot sitt giftorättsgods (GG).

I huvuddrag finns det två regler som skyddar den andra makens intressen i en sådan situation som du nu beskriver:

  • Regeln om tidsaspekten i 11 kap. 2 § Äktenskapsbalken (ÄktB).
  • Regeln om skydd för illojala transaktioner i 11 kap. 4 § ÄktB.

Vad gäller den första punkten så stadgas rätten för make att avräkna sina skulder på sitt GG i 11 kap. 2 § ÄktB. Där framgår att det enbart är skulder som make redan hade när talan om äktenskapsskillnad väcktes som får avräknas. Således kan maken inte avräkna skulder som denne ådragit sig mellan då talan om äktenskapsskillnad väcktes och bodelningen genomförs.

Vidare finns det en bestämmelse som utgör ett skydd för den ena maken då den andra, genom gåva och utan makes samtycke, har minskat värdet på sitt giftorättsgods "i inte obetydlig omfattning". Minst 10 % av sitt GG efter skuldavräkning anses såsom icke obetydlig omfattning. Således blir regeln tillämplig i din situation om maken, genom att ta lån, har förvärvat GG och sedan gett bort det till ett värde som motsvarar 1 / 10 av hans nettoförmögenhet. Vidare är det enbart transaktioner som skett inom tre år från det att talan om äktenskapsskillnad väcktes som kan angripas med regeln.

Om transaktionerna maken har gjort kan angripas med regeln ovan ska värdet av gåvan tas upp som en tillgång hos givarmaken varpå hans andel ska minska i motsvarande mån.

Lagen jag hänvisade till hittar du här: https://lagen.nu/1987:230

Om du har ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!
Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare