Förskott på arv eller gåva för dödsfalls skull

Hej! Jag har fått en bostadsrättslägenhet av mina föräldrar i gåvobrev 2011 som lyder enl följande Undertecknad xx och xx överlåter vår bostadsrätt xx som gåva till vår dotter xx Vi förbehåller oss under vår livstid nyttjanderätt till bostaden. Så länge nyttjanderätten består kommer vi att svara för bostadsrättens löpande driftskostnader. Gåvan skall inte utgöra förskott på arv utan som en kompensation för dels de utgifter som vår dotter haft genom att bygga och betala för sitt hus på fastigheten i xx och dels de gåvor bestående av bl.a tomtmark som våra barnbarn erhållet. Min syster bestrider nu detta och kräver hälften av våningens marknadsvärde...... Kan hon kräva detta när det står tydligt att det inte är ett förtida uttal av arv? Gåvobrevet är undertecknat av min advokat, banktjänsteman samt mor o far och mig... Jag är godkänd av och står registrerad som ägare i Bostadsrättsföreningen Tacksam för hjälp..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En viktig princip inom arvsrätten är att gåva till bröstarvinge presumeras (antas) utgöra förskott på arv. Undantag från denna princip görs dock om det av föreskrift eller annars av omständigheterna framgår att arvlåtarens avsikt varit att gåvan inte skulle ses som förskott på arv (6 kap. 1 § ärvdabalken).

Ofta infogas en särskild föreskrift i gåvobrevet som anger att gåvan inte skall ses som förskott på arv (som i ditt fall). Detta räcker för att gåvan skall undantas från principen om förskott på arv. Gåvan i ditt fall kommer alltså, av allt att döma, inte att behandlas som ett förskott på arv. I detta hänseende respekteras arvlåtarens vilja (avsikt).

Ett ytterliggare skydd finns dock för din syster i principen om gåvor för dödsfalls skull (ad mortis causa). Principen syftar till att förhindra att en arvlåtare kringgår laglottsreglerna genom att ge bort sina tillgångar i stället för att upprätta testamente. Principen är tillämplig på gåvor vars syfte är att jämställa med testamente (7 kap. 4 § ärvdabalken). Denna typ av gåvor kännetecknas av att den ekonomiska följden av gåvan inte drabbar givaren t.ex. därför att givaren förväntar sig att dö snart eller därför att gåvan är villkorad på sådant sätt att givaren behåller den huvudsakliga nyttan av tillgången under återstående livstid. Exempel på den sistnämnda typen av gåvor är då arvlåtaren ger bort en fastighet men behåller nyttjanderätten till fastigheten under sin återstående livstid (snarlikt ditt fall). Principen tillämpas dock inte om givaren haft ett eget, på förhållandena under livstiden riktat intresse att företa rättshandlingen (fördel för givaren). Principen om gåvor för dödsfalls skull kan inte avtalas bort genom föreskrift i t.ex. gåvobrev. Principen skyddar dock bara din systers laglott och kan inte användas för att generellt få del av halva fastigheten.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att gåvan, av allt att döma, inte skall ses som ett förskott på arv. Din syster kan dock hävda gåva för dödsfalls skull, om det behövs för att hon skall få ut sin laglott.

Ärvdabalken finns https://lagen.nu/1958:637

Lawline RådgivareRådgivare