Förskott på arv

Hej, min mor ska ge mig sitt hus som gåva och vi upprättar ett skuldebrev som säger att jag ska betala henne 85% av taxeringsvärdet för detta. I gåvobrevet har vi skrivit att gåvan ej ska ses som ett förskott på arv. Min fråga är om det juridiskt räcker att ange att det inte ska vara ett förskott på ett arv? för att mina tre syskon inte ska kunna ställa något framtida krav på kompensation.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En viktig princip inom arvsrätten är att gåva till bröstarvinge presumeras (antas) utgöra förskott på arv. Undantag från denna princip görs dock om det av föreskrift eller annars av omständigheterna framgår att arvlåtarens avsikt varit att gåvan inte skulle ses som förskott på arv (6 kap. 1 § ärvdabalken).

Ofta infogas en särskild föreskrift i gåvobrevet som anger att gåvan inte skall ses som förskott på arv (som i ditt fall). Detta räcker för att gåvan skall undantas från principen om förskott på arv.

Ett ytterliggare skydd finns dock för dina syskon i principen om gåvor för dödsfalls skull (ad mortis causa). Principen syftar till att förhindra att en arvlåtare kringgår laglottsreglerna genom att ge bort sina tillgångar i stället för att upprätta testamente. Principen är tillämplig på gåvor vars syfte är att jämställa med testamente (7 kap. 4 § ärvdabalken). Denna typ av gåvor kännetecknas av att den ekonomiska följden av gåvan inte drabbar givaren t.ex. därför att givaren förväntar sig att dö snart eller därför att gåvan är villkorad på sådant sätt att givaren behåller den huvudsakliga nyttan av tillgången under återstående livstid. Exempel på den sistnämnda typen av gåvor är då arvlåtaren ger bort sin fastighet men behåller nyttjanderätten till fastigheten under sin återstående livstid. Principen om gåvor för dödsfalls skull kan inte avtalas bort genom föreskrift i t.ex. gåvobrev och en sådan gåva kommer beaktas om dina syskon gör gällande sitt laglottsskydd.

Sammanfattningsvis kan dock sägas att jag är tveksam om principen om gåvor för dödsfalls skull är tillämplig i ditt fall. Eftersom du frågade om alla framtida krav tyckte jag ändå att den förtjänade att nämnas. Du är nog i en bättre position än mig för att bedöma om den skulle kunna aktualiseras. Att gåvan skall ses som ett förskott på arv är dock av allt att döma uteslutet i och med föreskriften i gåvobrevet.

Ärvdabalken finns https://lagen.nu/1958:637

Lawline RådgivareRådgivare