Måste det skickas ut betalningspåminnelse innan faktura överlämnas till inkassoföretag?

Hej! Jag fick tillsammans med övriga hyresgäster brev från hyresvärden där han talar om att dom ändrar sina kravrutiner. Den som inte betalar hyran i rätt tid kommer fortsättningsvis inte att sändas någon påminnelse utan obetalda hyror kommer att överlämnas till inkasso och direkt bli föremål för inkassoåtgärder. Min fråga är om detta är god sed att göra så? Man bör väl åtminstonne få en påminnelse? Jag har alltid betalt hyran i tid så för egen del känner jag mig inte träffad.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga! Det är upp till hyresvärden om denne vill sända ut påminnelse eller ej och det är därmed möjligt att överlämna obetalade fakturor direkt till inkassoföretag. Detta är självklart från ett rent juridiskt perspektiv. Det kan dock höra till god sed att skicka ut en påminnelse men det finns ingen laglig skyldighet att göra det.

Vänligen,

Frida LindbergRådgivare