Bostadsrätts avsedda ändamål

Jag arbetar som biståndshandläggare och har en klient arbetar som fotograf i sitt hem (en bostadsrätt). Hon fotograferar djur och säljer till tidningar m.m. Hennes grannar har klagat på detta. Finns det någon lag som säger att man måste ha tillåtelse från t.ex bostadsrättsföreningen för att få jobba i hemmet? Eller har hon all rätt på sin sida när hon tar hem kunder till lägenheten och fotograferar deras djur?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. För bostadsrätter blir bostadsrättslagen (1991:614) tillämplig. I 7 kap. 6 § stadgas att lägenheten inte får användas för annat ändamål än det avsedda. Detta innebär att om bostadsrätten är upplåten för bostadsändamål så får den inte användas till att bedriva verksamhet i. Dock gäller att bostadsrättsföreningen enbart får åberopa avvikelser som är av avsevärd betydelse för föreningen eller någon annan medlem i föreningen. En skillnad kan här göras mellan den person som bedriver ett hemmakontor utan kundbesök och den person som bedriver en verksamhet där det kontinuerligt kommer och går människor och djur. Den sistnämnda verksamheten kan anses vara av mer avvikande betydelse än den förstnämnda. Fråga om avvikelsen är av så avsevärd betydelse bedömas utifrån omständigheterna i sin helhet.

I 7 kap. 9 § föreskrivs vidare att bostadsrättshavaren ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar av sådan grad att de kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö i den grad att det skäligen inte bör tålas.

Både 7 kap. 6 § och 9 § är grunder för förverkande enligt 7 kap. 18 § 1 st. 3 pt och 5 pt. Detta innebär att föreningen är berättigad att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning. Dock ska det som ligger bostadsrättshavaren till last ej vara av ringa betydelse, 7 kap. 19 §. Vad som är av ringa betydelse ska avgöras genom en objektiv bedömning. Vidare stadgas i 7 kap. 20 § att uppsägning enbart får ske om bostadsrättshavaren låter bli att efter tillsägelse vidta rättelse utan dröjsmål.

Sammanfattningsvis gäller då för din klient att det i hennes upplåtelseavtal ska vara angivet för vilket ändamål bostadsrätten är upplåten. Är här inte föreskrivet att bostadsrätten får användas till verksamhet bör vad ovan nämnts om ”avvikelser av avsevärd betydelse” och ”störningar” särskilt beaktas. Föreligger sådan situation enligt bostadsrättsföreningen att det förekommer en grund för förverkande finns alltid en möjlighet till rättning innan en uppsägning kan fastställas.

https://lagen.nu/1991:614 hittar du bostadsrättslagen

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare