Försvårande av umgänge

Hej! Min sambo och hans ex är i vårdnadstvist sedan ca 1,5 år sedan. De gjorde slut när barnet var 3 månader och barnet har då bott hos sin mamma. Jag kom in i bilden då barnet var ca 1 år och då träffade pappan barnet några timmar per dag. Barnet fick inte sova hos pappan trotts att mamman ibland jobbade väldigt sent (22-24), då fick pappan lämna barnet till mamman då hon slutade jobbet. Sedan fick barnet sova över när det passade mamman. Till slut tröttnade vi på att allt baserades på mammans vilja och arbetstider. De har nu gått i samarbetssamtal i snart ett år och det har blivit bättre. Vi strävar efter växelvisboende varannan vecka och gemensam vårdnad. Vi har sakta men säkert ökat antalet dagar hos pappan för att vänja barnet mot 7 dagar. Vid starten för 1,5 år sedan började vi med tre dagar och nu har vi fått ha henne 6 dagar 1 gång. Dock baserar sig schemat alltid efter mammans arbetstider som är olika varje månad. När vi nu ska prova med varannan vecka då barnet fyller 3 denna månad totalvägrar mamman och vill gå tillbaka till max 3 dagar i sträck igen. Vad ska vi göra? Vi orkar inte längre. Måste vi verkligen leva efter hur hon jobbar och vad som passar henne bäst? Vi anser att det är bäst för barnet att få ett kontinuerligt schema och inte en massa fläng fram och tillbaka flera gånger i veckan. Om vi går tillbaka till tingsrätten, vad är oddsen att de fastställer varannan vecka?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Vårdnadsfrågor är ofta komplexa och det är mycket svårt att ge ett bra svar på dem. Det jag först och främst funderar kring är hur vårdnaden för barnet ser ut idag. Är föräldrarna gemensamma vårdnadshavare och hur ser eventuellt beslut ut från tingsrätten? Jag har svårt att kunna uttala mig i det enskilda fallet och går därför in på några generella regler kring vårdnad.

I föräldrabalkens 6 kap. hittar du regler kring vårdnad, boende och umgänge. I 6 kap. 15 § framgår det att ett barn ska ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt som möjligt tillgodoses.

Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna, får rätten på talan av en av dem eller båda, besluta vem av föräldrarna barnet ska bo tillsammans med. Utgångspunkten vid beslut i vårdnadstvister, umgängestvister är alltid barnets bästa. Det går inte konkret att säga vad som är barnets bästa då en enskild bedömning måste göras i varje enskilt fall. Några omständigheter som anses vara viktiga är dock att barnets behov tillgodoses, goda relationer samt att inte flytta barnet från dess trygghetssvär. Domstolen kan även lämna ett interimistiskt beslut om vart barnet ska bo under tiden, tills dess att tvisten slutligen blivit avgjord.

Som svar på din fråga, får mamman inte försvåra för pappan att kunna träffa sitt barn. Det bästa vore om ni hade ett avtal eller beslut som tydligt sa vilka dagar som barnet ska vara hos er. Jag förstår fullt ut om ni inte vill driva saken till domstol, men beroende på hur relationen ser ut i övrigt kan det i vissa fall tyvärr vara nödvändigt.

Vänligen

Lisa NordbrandtRådgivare