Bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens skick

Hej, vi har haft stopp i avloppet i vår lägenhet (bostadsrätt). Stoppet omfattade både toaletten samt i duschen. Detta kunde vi inte lösa själva så fick fick ringa in en fackman. Men vem ska stå för kostnaden? Enl stadgarna står det: Bostadsrättshavarens underhålls- och reparationsansvar för lägenheten omfattar bland annat: Ledningar för avlopp, gas, elektricitet, vatten och anordningar för informationsöverföring till de delar de är synliga i lägenheten och betjänar endast den aktuella lägenheten. Det står även: Föreningen har därutöver underhållsansvaret för ledningar för avlopp, gas, elektricitet, vatten och anordningarför informationsöverföring som föreningen försett lägenheten med och som inte är synliga i lägenheten. Väldigt svårt att tolka... Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för er fråga.

Gällande bostadsrätter stadgas regler om dessa i bostadsrättslagen. I ert fall blir framförallt 7 kap. 12 § bostadsrättslagen tillämplig. Däri stadgas att det är bostadsrättshavaren som på egen bekostnad skall hålla lägenheten i gott skick. Dock gäller att bostadsrättshavaren inte ansvarar för reparationer av ledningar för avlopp och vatten om det är föreningen som har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Det jag först kan konstatera är att er bostadsrättsförenings stadgar är fastställda i enlighet med lagen. Det som står i stadgarna ska därmed följas i ert fall.

Gällande ert fall måste ni först konstatera vart felet förelåg. Detta borde den fackman ni anlitade kunna ge er svar på. Det ansvar bostadsrättsföreningen har förekommer framförallt i fall då större ingripanden och reparationer behöver göras av fastighetens system i sin helhet, det vill säga då problemet ligger utanför lägenhetens gränser men inom fastighetens gränser. Har problemet i ert avlopp enbart varit ett lokalt problem i just ert badrum kommer det förmodligen vara så att ni ska ansvara ekonomiskt. Min tolkning av ”till de delar de är synliga i lägenheten” är att föreningen avser underhållsansvar för sådant som man från lägenheten kan komma åt att ordna med själv, det vill säga mindre ingrepp. Är stoppet i avloppet att härleda från er lägenhet och felet inte beror på problem med ledningar som är sammankopplade med flera lägenheter borde således ni åläggas ansvaret.

Då jag inte kan fastställa vart problemet härleder ifrån kan tyvärr svaret inte bli precisare än såhär. Jag råder er därför att tala med såväl fackman som bostadsrättsföreningen för att få höra deras syn på saken. Jag hoppas att jag trots detta har kunnat bringa lite klarhet i saken, annars är ni välkomna att vända er till oss igen för ytterligare frågor.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare