FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/02/2013

Begäran om bodelning vid samboförhållande

Hej Min fd kille och jag bodde tillsammans under tre år innan vi i augusti 2011 bestämde oss för att sluta vårt förhållande under vänskapliga former. Han flyttade då ut och jag bor kvar, vi fördelade inte några saker utan han tog bara det han behövde och lämnade möblerna och lägenheten åt mig eftersom han skulle jobba utomlands. Vi har fortsatt umgås men för någon månad sedan blev vi osams och han påstår nu att vi ska dela lika på de möbler som han var med och införskaffade. Min fråga är om han kan kräva det nu efter så lång tid? Jag bor med min nya kille, vi har köpt nya möbler och till och med slängt vissa gamla. Vad har han rätt att kräva av mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Utifrån omständigheterna verkar du och din före detta kille ha levt i ett samboförhållande. Med sambor avses enligt 1 § sambolagen två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll. Vid upphörande av samboförhållande ska enligt 8 § 1 st. sambolagen bodelning ske om någon av parterna begär det inom ett år från det att samboförhållandet upphörde enligt 8 § 2 st. sambolagen. Har sådan framställan inte gjorts inom ett år förlorar parten sin rätt. I ert fall har således din för detta inte rätt att kräva bodelning då det har gått mer än ett år sedan samboförhållandet upphörde. Självklart finns det trots denna reglering möjlighet för er att avtala annat än vad lagen säger men någon rätt till bodelning föreligger således inte.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare