FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/02/2013

Borgenärsskydd vid bodelning

Min fru har en skuld hos kronofogden, gäller en skatteskuld som preskiberas om tre år. Vi kommer att separera och eventuellt skilja oss. Om vi skiljer oss kan hon då avsäga sig sin rätt att få ut pengar vid en bodelning? Eller bör vi begära bodelning alternativt skriva äktenskapsförord under äktenskapet innan vi skiljer oss om vi väljer det spåret?

Lawline svarar

Om du och din fru begär äktenskapsskillnad ska en bodelning göras, 9:1 Äktenskapsbalken (ÄktB). Huvudregeln är att makar vid bodelning har avtalsfrihet och själva kan avgöra hur delningen av egendomen ska ske, men denna avtalsfrihet inskränks i 13 kap ÄktB med hänsyn till makarnas borgenärer. Enligt 13:1 ÄktB får inte din fru avstå från egendom i bodelningen om det är till skada för hennes borgenärer. Om din fru får mindre egendom än vad hon har rätt till (enligt huvudregeln om likadelning) och det får till konsekvens att hon inte kan betala sin skatteskuld kan borgenären istället rikta sitt anspråk mot dig. Det innebär att du kan bli betalningsskyldig för skulden, i vart fall upp till den gräns som din fru hade kunnat betala om hon fått hälften av giftorättsgodset i en bodelning. 13:1 ÄktB är tillämplig även på bodelning under äktenskapet, varför en sådan lösning inte innebär någon skillnad.

Om ni däremot upprättar ett äktenskapsförord innan äktenskapsskillnaden och bodelningen blir resultatet ett annat. Om äktenskapsförordet till exempel anger att all er egendom är enskild egendom så kommer din fru inte ha förfelat sina borgenärer genom att inte överta egendom från dig vid en bodelning i och med att hon inte enligt lagen borde göra det.

Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare