FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/02/2013

Formkrav bodelningsavtal

Hej, Jag separerade efter äktenskap jan 2004, och vi la in om gemensam skilsmässa i juni 2004. Vi hade en gemensam fastighet. I aug köpte min exman en ny fastighet och jag köpte en ny i oktober samma år. Den gemensamma fastigheten såldes i nov 2004. Vi delade på intäkten och delade bohaget och var överens. Vi hade äktenskapsförord som sa att det som förvärvades inom äktenskapet var gemensam egendom, det vi hade med oss in i äktenskapet var enskild egendom. Sklismässan gick igenom i april 2005. Nu ska mitt ex låna pengar på sin fastighet och då kräver banken in bodelningsavtal, vilket vi inte har gjort något. Hur kan man göra ett enkelt bodelningsavtal som täcker in min och hans fastighet och som gör att vi slipper liknande saker i framtiden? Måste det registreras hos tingsrätten?

Lawline svarar

 I 9:5 äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#A3) anges formkraven för ett bodelningsavtal. Av paragrafen framgår att bodelningsavtalet ska vara skriftligt och skrivas under av båda makarna. Registrering krävs ej. Det finns inga krav avseende vad bodelningsavtalet materiellt ska innehålla, varför ni egentligen inte behöver specificera den egendom som bodelas. Jag anser det dock vara lämpligast att ni anger hur ni behandlat fastigheten i bodelningen, då det är detta som banken verkar vara intresserad av.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare