Förskott på av då alla bröstarvingar erhåller en lika stor gåva

Hej, vår mor är dement men pigg och förstår mycket även om minnet är dåligt. Hon är nu på ett särskilt boende. Hennes bostadsrätt ska säljas och hon är tydlig med att hon vill att vi, hennes fyra söner, ska dela på pengarna. Hon har en god pension och mycket pengar på banken så hennes försörjning är tryggad. Det finns inga andra arvingar. Kan man göra så eller ska man sätta in hela summan på hennes konto och avvakta framtida arv? Det är viktigt för oss att det blir både juridiskt och moraliskt korrekt.

Lawline svarar

Hej,

I mitt svar ska jag försöka klargöra vad den arvsrättsliga regleringen säger angående sådana gåvor som kan betraktas som förskott på arv. När det kommer till den moraliska biten är jag rädd att jag inte kan bistå så mycket; med mindre än att jag kan säga att transaktionen som er moder vill göra är lagenlig. Vidare utgår jag i mitt svar från att er mamma inte är gift i nuläget.

Er fråga kretsar kring reglerna om förskott på arv i (1958:637) Ärvdabalkens (ÄB) 6 kap. Enligt 6 kap. 1 § framgår att gåvor eller liknande som arvlåtaren ger sin bröstarvinge under sin livstid ska räknas såsom förskott på arv om inte annat är föreskrivet eller får anses framgå av omständigheterna. Någon som utgör en sådan omständighet är att alla bröstarvingar erhåller varsin liknande gåva. Därav framgår att er situation egentligen inte bäddar för någon arvsrättsligt problematisk situation eftersom alla arvingar erhåller en lika stor gåva. Juridiskt sett finns det således ingen anledning att karaktärisera denna transaktion som ett förskott på arv eftersom en avräkning vid arvsskiftet ändå inte skulle resultera i någon annan resultat än om ni enbart skulle dela kvarlåtenskapen efter er mor vid hennes bortgång.

Om er moder avser att gåvorna ska utgöra ett förskott på arv går avräkningen, vid senare arvsskifte, till såhär. Alla gåvors värde (vid gåvotillfället - 6 kap. 3 § ÄB) tillräknas som en tillgång i kvarlåtenskapen varpå allt delas mellan arvsberättigade arvingar. Varje arvinge har därefter att avräkna gåvans värde på sin arvslott. Om arvslotten är mindre än gåvans värde behöver inte arvinge återbära återstoden av gåvans värde enligt 6 kap. 4 § ÄB.

Mitt tips till er är tydlighet! I den gåvohandling som nu bör upprättas vad gäller utdelningen av köpeskillingen efter bostadsrätten bör er mor föreskriva om gåvan ska räknas som förskott på arv eller inte. Framgår detta inte av handlingen eller annars av er moders uttalade vilja utgör den omständighet att ni alla erhållit lika mycket någon som talar för att er mor inte avsåg att gåvan skulle utgöra ett förskott på arv.

Lagen jag hänvisade till hittar du här: https://lagen.nu/1958:637

Om du har ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare