Vilka förändringar i en bostadsrättslägenhet kan styrelsen neka?

Vi vill sätta igen en dörröppning mellan sov/vardagsrum i vår bostadsrätt. Föreningen nekar oss detta med hänvisning att detta innebär en väsentlig förändring av husets karaktär. Huset är inte K eller Q märkt. Det finns inget noterat detta i stadgarna. Kan inte heller finna det i BRL eller förarbetena. Har styrelsen rätt att tolka lagen på detta sätt?

Lawline svarar

Hej,

Sådana här frågor är som regel ganska knepiga, speciellt om man inte ser lägenheten och huset, men jag utgår från att inga bärande väggar eller stammar etc. påverkas av ingreppet. Om jag förstår det rätt vill ni täppa igen en dörröppning mellan två rum i bostadsrätten. Sådana här frågor regleras oftast i stadgarna, men nu säger ni att inget står där. I 7 kap. 7 § BRL (hittar ni https://lagen.nu/1991:614) står att man behöver styrelsens godkännande om man ska göra något som väsentligen förändrar lägenheten. Styrelsen får inte vägra tillstånd till en sådan åtgärd om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Att sätta igen en dörröppning inne i lägenheten är förmodligen inget som föreningen kan vägra att ge tillstånd till, speciellt inte då det endast påverkar insidan av lägenheten. Hänsyn måste såklart tas till hur just er lägenhet ser ut och bedömningen görs från fall till fall. Men för att styrelsen ska kunna neka tillstånd krävs i vart fall en tyngre grund än den som dem nu gett er.

Lycka till!

Josefine LarssonRådgivare