FrågaAVTALSRÄTTAvtal24/02/2013

Leverantör påstår att varor mottagits. Måste påstådd mottagare betala?

Hej! År 2011 fick mitt företag några gamla fakturor som var daterade år 2008,2009,2010. De avsåg varor som leverantören påstod vi har fått. I vårt (gemensamma) data system var det omöjlig att se alla de uppgifter de hade skrivit i sina fakturor. Vi saknar packsedlar som kan bekräfta mottagning av varor och de har inga bevis att vi fick varor. Måste vi betala?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om du anser att ni inte har mottagit några varor från leverantören så ska någon betalning givetvis inte göras. I en eventuell domstolsprocess är det leverantören som har att visa domstolen att varor mottagits av dig och att betalningsskyldighet därvid uppkommit.

Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. I annat fall är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss.

Med vänlig hälsning,

Rikard WahlströmRådgivare