Avsäga sig rätt till arv

Min morfar avled i oktober, min mamma var särkullebarn då han var omgift. I januari avled min mamma. Jag har mottagit ett testamente och sänt tillbaks handlingarna att jag delgivits detta. Vad har jag som barn till min mamma rätt till? Har jag avsagt mig laglotten genom att godkänna testamentet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du mottagit testamentet innan din mors död gäller följande.

Avsägelse av rätt till arv regleras i 17 kap. 2 § ärvdabalken (ÄB). Om arvingen skriftligen godkänner testamentet anses denne som huvudregel ha avsagt sig sin arvsrätt. En bröstarvinges avsägelse är dock bindande endast om arvingen har fått skälig kompensation för laglotten. Om någon sådan kompensation inte utgått och du vill göra gällande din laglott bör du ansöka om jämkning av testamentet inom 6 månader från den dag du fick del av testamentet 7 kap. 3 § ÄB.

Om du mottagit testamentet efter din mors död gäller följande.

Arvsavsägelse efter arvlåtarens död är inte reglerat i ÄB men anses bindande enligt praxis; "godkännande av testamente är en aktiv handling som omöjliggör jämkning eller klander av testamentet" (NJA 2011 s. 957). Efter att du godkänt testamentet anses du sakna möjlighet att begära jämkning av testamentet eller klandra det, för utfående av laglotten. Kanske kan denna ordning kritiseras för att  göra en godtycklig skillnad gentemot rätten till skälig kompensation vid avsägelse innan arvlåtarens död. Kanske kan man argumentera (de lege ferenda) för en analog tillämpning av rätten till skälig kompensation även efter arvlåtarens död (inom 6 månader).

En annan ordning gäller redan nu i fråga om efterarv (efter din far) om något sådant innefattas av testamentet. Din mor hade ingen rätt att testamentera bort ditt efterarv. Godkännandet i den delen innebär inte att du blivit av med din efterarvsrätt (NJA 2011 s. 957).

Ärvdabalken finns https://lagen.nu/1958:637

Lawline RådgivareRådgivare