Vad innebär den nya lagen om uthyrning av egen bostad?

Den 1a februari trädde tydligen en ny lag i kraft som gör det lättare att hyra ut sin bostad i andra hand. Vad innebär det? Kan man hyra ut en hyresrätt längre tid än sex månader nu utan att riskera bli av med kontraktet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Det stämmer. Den 1 februari 2013 trädde Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad i kraft (se: här) och därmed gäller nya regler för den som vill hyra ut sina bostadsrätt, ägarlägenhet eller villa. Förändringarna innebär bland annat att den som hyr ut en bostad kan i hyra ta ut fyra (4) procent av bostadens marknadsvärde per år, utöver avgiften till föreningen och eventuella kostnader för slitage. Fram till lagens ikraftträdande har andrahandshyran för en bostadsrätt fastställts genom en jämförelse med en likvärdig hyresrätt och den som hyr ut har även haft rätt att lägga på tio procent om det finns möbler eller dylikt. Hyresgäster som anser att hyran är för hög kan fortfarande få sin sak prövad i hyresnämnden men skillnaden i och med den nya lagen är att man inte kommer att kunna få tillbaka det belopp, som man betalat utöver den i lagen angivna hyresnivån, i efterhand.

Vad som är viktigt att poängtera är att uthyrning av en hyresrätt i andra hand INTE omfattas av den nya lagen. Vad gällande andrahandsuthyrning av hyresrätt gäller Jordabalkens 12 kap (se: https://lagen.nu/1970:994) Hyresvärdens samtycke krävs enligt 39 § för att andrahandsuthyrning ska vara tillåtet, om inte hyresnämnden lämnar tillstånd enligt 40 §. En första förutsättning för att samtycke ska kunna ges är att det inte finns anledning att ifrågasätta hyresgästens uppgifter om det beaktansvärda skälet för uthyrningen. Är hyresvärden tveksam till om skälet är beaktansvärt kan han säga nej till ansökan och hyresgästen får då vända sig till hyresnämnden. Hyresvärden kan även vägra samtycke, om den föreslagne andrahandshyresgästen är en person som är känd för att vara störande. Det är vanligt att ett samtycke till andrahandsuthyrning begränsas till att avse en vis tid, normalt ett år. Om uthyrning sker i strid med regeln om samtycke så är det grund för förverkande enligt 42 § 1 st. 3 p.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare