Uppsägning av hyreskontrakt

Hej! Jag har nyligen stängt min enskild firma men har kvar hyreskontrakt på butikslokalen. Kontraktet går ut om 1 år. Jag har försökt att hitta en ny hyresgäst som skulle ta över lokalen, men inte lyckats hittills (2 st. som var intresserade av lokalen ville inte ha lokalens hyresvärd som hyresvärd och tackade nej). Hyresvärden svarar inte på mina e-mail eller när jag ringer. Har jag någon chans att ta mig ut ur kontraktet i förtid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

När det gäller hyreskontrakt får man vända sig till 12 kapitlet jordabalken (JB). Detta kapitel brukar också kallas för hyreslagen och i ditt fall är 4 § i detta kapitel intressant.

Reglerna när det gället uppsägning av ett hyrekontrakt är beroende av vissa faktorer. Till att börja med får man undersöka om det rör sig om ett avtal på obestämd tid eller på bestämd tid. Eftersom du i din fråga har nämnt att det är 1 år kvar på hyreskontraktet bör det alltså vara fråga om ett avtal på bestämd tid.

Nästa punkt som är avgörande är hur lång hyrestiden som är avtalad. Som ovan nämnt var det 1 år kvar på hyrestiden vilket gör att vi hamnar i 4 § 2 st p. 5. Där stadgas att uppsägningstiden vid ett hyresavtal som löper längre än 9 månader är 9 månader. Detta gäller i fall där en annan uppsägningstid inte är avtalad. Om så är fallet bör du alltså kunna säga upp avtalet för att upphöra att gälla från och med om 9 månader från det att du säger upp kontraktet.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare