Avtala bort sambolagen

Hej vi är ett ungt par med en fråga. Om jag och min partner vill flytta ihop men ej ha delad ekonomi pga ena partens sjukskrivning är detta möjligt trots sambolagen? Enligt försäkringskassan skulle det innebära att den sjukskrivne skulle förlora sitt bostadsbidrag pga den friskes goda ekonomi. går detta att undvika?

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga,

Till att börja med kan sägas att ni genom att flytta ihop, bo stadigvarande i ett parförhållande och ha ett gemensamt hushåll ses som sambor oavsett vad som avtalas. Enligt 9 § i sambolagen kan ni dock avtala bort att vissa av sambolagens regler ska gälla mellan er. Problemet i det här fallet är dock att det bara gäller bodelningen.

När det gäller bostadsbidrag utgår försäkringskassan från om man är ensamstående eller samboende. I ert fall skulle det alltså finnas en möjlighet om det skulle vara så att ni sågs som vänner eller ett par utan gemensamt hushåll vilket dock blir krångligt om ni bor ihop. Vad som i vilket fall är svårt att komma ifrån är att även om ni ses som icke samboende beräknas bidraget utifrån vad var och har för inkomster och boendekostnader. Enligt försäkringskassan finns nämligen en risk att bostadsbidraget sänks om man har en inneboende till exempel.

Mitt råd är annars att ni kontaktar försäkringskassan och kollar hur det ligger till med fall som detta. Jag tror personligen att det kan vara svårt att undvika detta.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare