Hyresvärdens Vårdplikt

Hej, Är en student som hyr en källarvåning i andra hand. Det har dock skett ett visst antal händelser som får mig att undra om hyresvärden hyr ut vitt och beskattar hyran som inkomst. Det är nämligen så att taket i ett av sovrummen har rasat ner och det har inte åtgärdats på nära tre veckor, betyder detta att hyresvärden brytit mot kontraktet? Jag hade ej tillgång till en fullt fungerande kök de två första månaderna när jag flyttade in, och detta skulle funnits from inflyttning. Jag undrar även om det finns något sätt att få reda på om min hyresvärd hyr ut svart eller vitt eftersom jag misstänker att det är svart. Jag har en månads uppsägningstid på kontraktet och sade upp det 6 februari. Hyresvärden gick muntligt med på att ej ta betalt för 2 månader framöver, utan bara en månad, men har nu ångrat sig och kräver 2 hyror.

Lawline svarar

Vad det gäller din första fråga är det så att hyresvärden har en plikt att hålla uthyrningsobjektet i ett drägligt skick enligt 12 kap. 15 § Jordabalken (JB) (https://lagen.nu/1970:994#K12). Vidare framgår att om hyresvärden inte avhjälper en ringare skada som uppkommer på hyresobjektet kan hyresgästen avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad (12 kap. 11 § 1 st. 1p. JB). Hyresgästen får även säga upp avtalet om bristen är av västentlig betydelse, och hyresvärden underlåtit att åtgärda bristen efter tillsägelse (12 kap. 11 § 1 st. 2 p. JB). Ett hål i taket bör anses utgöra en sådan väsentlig brist. En uppsägning p.g.a. dessa nämnda brister får göras med omedelbar verkan och utan någon uppsägningstid (12 kap. 6 § 1 st. JB).

Sammanfattningsvis bör du alltså ha rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan utan någon uppsägningstid. Du behöver alltså inte betala två hyror framöver utan endast en.

Vad det gäller din andra fråga framgår av hyreslagen (12 kap. JB) att hyresobjektet ska tillhandahållas i det skick som avtalats. Eftersom hyresvärden i detta fall inte fullgjort sina åtaganden (dvs. inte installerat ett fullgott kök) enligt avtalet föreligger ett kontraktsbrott. Det bör kunna anses vara ett väsentligt kontraktsbrott, eftersom köket utgör en mycket viktig del av en lägenhet. Detta skulle då betyda att du har rätt till både skadeståndsersättning, samt att med omedelbar verkan häva avtalet.

Vad det gäller frågan huruvida du kan kontrollera om hyresvärden hyr ut svart, eller inte, är ett tips att du helt enkelt frågar fastighetsägaren om hyresvärden har rätt att hyra ut i andrahand.

Lawline RådgivareRådgivare