FrågaSKATTERÄTTÖvrigt23/02/2013

Folkbokföring. Vistelse utomlands. Sex månader.

Får man vara skriven på en postbox? Jag ska utomlands under ett halvår och har ingen bostad i Sverige under den tiden. Jag har heller ingenstans att vara skriven under den tiden. Vad säger lagen? Man måste väl vara skriven nånstans?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Folkbokföring regleras i folkbokföringslagen vilken du finner här; https://lagen.nu/1991:481.

Av 3 § framgår att den som efter inflyttning kan antas under sin normala livsföring komma att regelmässigt tillbringa sin nattvila eller motsvarande vila (dygnsvilan) i landet under minst ett år skall folkbokföras. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet skall folkbokföras om han med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist här.

Vidare framgår det av 8 § att om en person under en på förhand bestämd tid av högst sex månader regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet än den där han har sitt egentliga hemvist, anses detta inte leda till ändrad bosättning. Således skall du fortsätta vara skriven på din gamla adress även om du inte faktiskt bor där.  Det framgår av prop. 1990/91:153 att din situation inte anses vara skäl till t.ex. avregistrering.

Då jag tolkar det kommer du att jobba ett halvt år och  sammantaget kommer du inte kunna undgå folkbokföring i Sverige.

Beträffande boxadress är detta inte okej, men du kan självfallet se till att få din post till en box när du är borta.

Jag kan rekommendera att du läser vad skatteverket har att säga om frågan på deras hemsida; http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/arbetautomlands/utomlandskortareansexmanader.4.2a9d99b2110b7fcf5c080009233.html.

Lycka till

Jacob

Lawline RådgivareRådgivare