FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/02/2013

Bodelning under äktenskap

Bodelning under äktenskapet Enligt Skatteverket kan det göras medels en registrering. Bra, men vad händar sen vid skilsmässa eller om en av makerna avlider? Det kan ju inte undvikas att förmögenheterna utveklas olika. En kan även få skulder. Vad gäller då senare - vid skilsmässa - om en av makerna avlider Bliver allt då förenat igen, så den registrerade bodelning förloras, vilket i sin tur påverkar båda maker och arvingar?

Lawline svarar

Man kan helt riktigt göra en bodelning under äktenskapet. Detta för att göra det klart vem som äger vad, t ex. när någon ägnar sig åt riskfylld verksamhet. Om makarna sedan vill skilja sig, eller om en avlider, så ska en ny bodelning genomföras. Allt som inte är enskild egendom enligt 7 kap. 1-2 §§ Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230) ska ingå i bodelningen. Vill man inte göra en bodelning så får man upprätta ett äktenskapsförord där man gör klart vem som äger vad och att egendomen ska vara makarnas enskilda egendom.

Erik Yderstedt KarlssonRådgivare