Konkursboets inträde i avtal

Hej! Jag undrar vad som händer med ett Non-Disclosure Agreement mellan en anställd och mitt företag, om företaget går i konkurs, antar att det beror på avtalets utformning, men förutsatt att det inte är avtalat att det skall fortsätta att gälla även efter en konkurs. Är avtalet fortfarande giltigt i så fall? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att Ni vänder er till oss på Lawline!

När företaget försätts i konkurs kan konkursförvaltaren välja om denne vill inträda i företagets avtal. Det kommer i så fall fortfarande vara giltigt. Beroende på vad företaget ska prestera åt Dig, kan Ni häva avtalet, om ett väsentligt kontraktsbrott är befarat. Dvs om det står klart att konkursförvaltaren inte kommer kunna fullgöra sin del av avtalet.

Lycka till!

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare