Särkullbarns rätt till arv

Har man som utomäktenskapligt barn alltid rätt till sin laglott? Vad innebär ärvdabalken 4 kap?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

En persons kvarlåtenskap fördelas enligt regler i ärvdabalken (ÄB). Om den avlidne inte har efterlämnat något testamente ska kvarlåtenskapen i första hand tillfalla dennes bröstarvingar enligt ÄB 2 kap. 1 §, där varje bröstarvinge får lika stor lott (arvslotten). Med ”bröstarvingar” avses biologiska barn (oavsett om de är födda inom eller utom äktenskapet) samt adoptivbarn. Även om arvlåtaren har upprättat ett testamente kvarstår bröstarvingarnas rätt till sin laglott, vilken utgör halva arvslotten, se ÄB 7 kap. 1 §.

Särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt efter arvlåtarens (d.v.s. förälderns) död, till skillnad från de arvingar som är barn till arvlåtaren och dennes maka. Dessa barn får ut sitt arv efter båda föräldrarna först efter att den efterlevande föräldern har avlidit.

ÄB innehöll tidigare ett fjärde kapitel, med särskilda regler för arvsrätt vid adoptivförhållanden. Sedan 1971 jämställs dock adoptivbarn med biologiska barn, vilket kommer till uttryck i föräldrabalken 4 kap. 8 §. Därmed upphävdes ÄB:s 4 kap. och kan i praktiken bara aktualiseras om arvlåtaren har avlidit före 1971.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381

Jag hoppas att detta svarade på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Charlotte

Lawline RådgivareRådgivare