Hyresvärdens skyldighet att avisera hyresgästen om förlängning vid lokalhyra?

Hyresavtal lokal som löper med 3 år i taget, som måste sägas upp senast 1 år innan ny förlängning. Är hyresvärd skyldig att avisera hyresgästen om förlängning för att den ska gälla? Avtalet har gällt sedan 1996.

Lawline svarar

Hej,

tack för att du har vänt dig till lawline.

Vid bestämd hyrestid som är längre än nio månader upphör inte avtalet automatiskt när avtalstiden gått till ända. Det krävs en uppsägning, se Jordabalken 12 kap § 3.

Hyresvärden är inte skyldig att avisera hyresgästen om förlängning för att den ska gälla.

Länk: https://lagen.nu/1970:994

Med vänlig hälsning

Josefin AjemarkRådgivare