Offentlighetsprincipen och utlämnande av allmänna handlingar (betyg)

Kan jag, med stöd i offentlighetsprincipen, be en specifik skola om utdrag för gymnasiebetyg i Kurs X resp Kurs Z för samtliga elever på gymnasium X? (Det jag egentligen vill åt är "alla elever med betyg B eller C i kurs Matematik 1")? SCB tyckte angående så här (http://cl.ly/image/2S0s0U0C3K0b) ang uppgiftsskyldighet och sektretess (källa: http://www.scb.se/Statistik/UF/UF0102/_dokument/UF0102_BS_2012.pdf). Tack på förhand. -Jacob

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga

Offentlighetsprincipen brukar kallas för en av hörnstenarna i ett demokratiskt samhälle. Den innebär att myndigheters verksamhet i så lång utsträckning som möjligt ska ske i öppna former. Ett uttryck för principen är handlingsoffentligheten som ska garantera insyn i myndigheternas arbete. Detta medför en rätt för var och en att begära att få ta del av allmänna handlingar, vanligtvis utan att behöva berätta vem man är eller varför man vill ta del av dem. Detta framgår av Tryckfrihetsförordningen 2 kap 1§ (TF)

Med allmän handling (TF 2 kap 3§) förstås olika slags skriftliga dokument m.m. som förvaras hos en myndighet, som nått ett visst handläggningsstadium och som antingen upprättats inom myndigheten eller inkommit till myndigheten. Att ge betyg är en form av myndighetsutövning där insyn och granskning från omgivningen är motiverat. T.ex. kan risken för förfalskade betyg minska om uppgifterna kan verifieras. Skolbetyg är alltså ett exempel på en allmän handling och ska därmed enligt huvudregeln lämnas ut till den som begär det utan onödiga dröjsmål.

(TF 2 kap 2§) möjliggör dock begränsningar av allmänhetens rätt att ta del av allmänna handlingar. Dessa hinder återfinns främst i Offentlighets- och Sekretesslagen (OSL), detta medför att sekretessbelagda uppgifter inte ska lämnas ut. I normalfallet är skolbetyg dock inte belagda med sekretess. Av visst intresse är rättsfallet (RÅ 2001 ref. 35) då Kungliga tekniska högskolan vägrade lämna ut betyg till ett företag med hänvisning till sekretess och behov av att skydda studenternas personliga integritet. Regeringsrätten underkände denna motivering.

Vill du själv titta närmare på lagrummen se (https://lagen.nu/2009:400#K23) för OSL och (https://lagen.nu/1949:105) för TF.

Hoppas att jag kunde svara tillfredställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare