FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/02/2013

Ingår enskild egendom vid bodelning?

Hej! Villan som jag och min man bor i ägs av mina föräldrar men ska bli min enskilda egendom via gåva så småningom. Jag har hört någon gång att enskild egendom av fastigheten man bor i vid en skilsmässa ibland trots enskild egendom blir något som ska delas. Stämmer detta? Och i sådana fall hur kam man undvika detta? Tack!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om villan genom ett villkor vid gåvans givande gjorts till din enskilda egendom så ingår den inte i en bodelning mellan dig och din man.

Det du syftar på är nog att enskild egendom ibland används för att se till att en efterlevande make får ut ett minimibelopp i arv. Men det blir endast aktuellt om äktenskapet tar slut genom att ena maken dör och egendomen som ska delas inte räcker till det minimibeloppet.

Hälsningar,

Victoria

Lawline RådgivareRådgivare