FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/02/2013

Bodelning och bodelningsförättare

Under betänketiden vägrar min make komma överens om bohaget, vi har varsin advokat men de kan inte få honom att dela rättvist, vad ska jag göra? Jag och min son har bott i en tom lägenhet en och en halv månad nu. Finns det ingen hjälp att få, ingen verkar kunna hjälpa mig.

Lawline svarar

Hej,

Med tanke på att du skriver under betänketiden utgår jag ifrån att du och din make lämnat in ansökan om äktenskapsskillnad. När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom, det vill säga din egendom och din makes egendom, fördelas genom bodelning. Det framgår av Äktenskapsbalkens 9:onde kapitel 1 §. I denna bodelning ingår ert giftorättsgods, det är all er egendom som inte är enskild till följd av äktenskapsförord, testamente o.dyl. Vid en bodelning ska värdet av makarnas giftorättsgods, efter att skulder avräknats, delas lika vilket framgår av Äktenskapsbalkens 11:te kapitel 3 §. Det är värdet som ska delas lika mellan er, men när detta värde sedan ska fördelas mellan er i form av bostad, bohag etc. så ska hänsyn tas till den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad, eller bohag. Det är vid bedömningen ofta avgörande vem av makarna som kommer ha barn boende hos sig.

Som du beskriver det ligger problematiken i att ni inte kommer överens om bohaget. Det framgår inte av din fråga om ni har fått hjälp av en bodelningsförrättare. Enligt Äktenskapsbalkens 17:onde kapitel 1 § ska domsolen på ansökan av make förordna någon att vara bodelningsförättare om makarna inte kan enas om bodelningen. Bodelningsförättaren ska enligt 5 § samma kapitel se till att en bouppteckning förrättas och att alla tillgångar och skulder upptas. Om en make inte fullföljer detta kan domstolen döma till vite. Denna lösning är ett bra alternativ som påtryckningsmedel för att få någon att agera.

Här hittar du Äktenskapsbalken: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm

Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Bästa hälsningar,

Evelina Lund

Lawline RådgivareRådgivare