Avveckla bostadsrättsförening genom likvidation

Vi bor i en BRF bestående av fem fristående hus (motsv villor), marken är redan avstyckad. Funderar nu på att upplösa föreningen så att medlemmarna därmed får sin egen fastighet inkl uppstyckade del av marken, och därmed blir självständiga avseende beslut gällande målning av fasad, trädgårdsarbeten etc. Föreningen har inga lån eller andra förpliktelser. Hur går vi tillväga och vilka överväganden bör vi göra? Beskattning? Tack på förhand! Mvh Malin W

Lawline svarar

Hej Malin!

Det finns fyra olika sätt att avveckla en bostadsrättsförening på:

  • likvidation
  • konkurs – om föreningen är på obestånd, alltså inte kan betala sina skulder.
  • fusion – föreningen går upp i en annan förening.
  • att avföra föreningen – om föreningen inte haft någon verksamhet eller anmält någon ändring till Bolagsverket under de senaste tio åren.

Om medlemmarna vill ombilda en bostadsrättsförening med småhus till eget ägande ska föreningen avvecklas. Det sker genom en likvidation där husen säljs till respektive bostadsrättshavare. På bolagsverkets hemsida kan ni lösa hur ni skall gå tillväga när ni vill genomföra en likvidation och vad ni bör tänka på, se http://www.bolagsverket.se/ff/foreningsformer/ekonomisk/avveckla/likvidation-1.1762.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lisa SennerbyRådgivare