Avtal om hyresrätt och rätt till inneboende

Hej Vi driver ett resurang/bar i sundsvall mitt i stan. Vio har haft en del problem med hyresgästen ovanför oss, hon sa upp lägenheten för 2 månader sen och flyttar 1:a mars. Jag pratade med min förvaltningschef och berättade att jag gärna ville ha lägenehten, inga problem sa han. det var en vinn vinn situation för både mig o hyresvärden att jag skulle disponera lägenheten. jag vart lovad lägenheten, som bekräftelse fick jag hem avtalet o alla andra papper också, några dagar efter jag fått hem avtalet ringer de och säger de har sett en annons på blocket där jag sökte inneboende, jag instämde detta, och hon berättade då att jag inte får bo där, de ska ge lägenheten till nån annan. Jag har ögon vittne då förvaltaren lovade mig lägenheten, tror inte han skulle förneka det, dessutom ett avtal de skickat till mig, de har dock inte skrivit på den. Vilka rättigheter har jag? I uthyrespolicyn står det inget om innebodende.

Lawline svarar

Hejsan!

Vad kul att Ni har vänt Er till oss på Lawline!

Det är skillnad på frågan om avtal om hyra har ingåtts och hur lägenhet ska användas när avtal väl har ingåtts.

Det finns inga formkrav gällande hyresavtal enligt 12 kap. 3 § Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994#K12). Båda parter kan begära att det muntliga avtalet upprättas skriftligt men det finns inget krav på att det måste undertecknas för att vara giltigt. Endast om det är uttryckligen avtalat att undertecknande ska ske måste underskrift finnas för ett giltigt avtal.

Detta betyder att hyresavtalet redan är upprättad i och med det muntliga avtalet. I sin tur betyder detta att hyresvärden i princip inte kan frånträda avtalet på grund av nya omständigheter.

Vad gäller inneboende under hyrestiden gäller som huvudregel enligt 12 kap. 41 § Jordabalken att hyresgästen får ha inneboende om det inte medför men för hyresvärden. Hyresvärden måste därför anföra tillräckliga skäl för att att vägra Dig ha inneboende. Denna regel är också tvingande till Din förmån och kan därför inte avtalas bort.

Lycka till!

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare