FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/02/2013

Vad utgör samboegendom?

Hej! Min frågan är ang sambolagen. Jag och min sambo ska separera. Jag flyttade in till hans hyresrätt. Inga möbler köptes för han hade redan allt. Har jag rätt till något av det som finns i lägenheten? Eller tillhör allt honom?

Lawline svarar

Hej,

Något förenklat säger sambolagen att all samboegendom ska, när samboförhållandet upphör, delas lika mellan samborna (se 14§ Sambolagen).

Men vad utgör samboegendom? Bland annat möbler, hushållsmaskiner och andra lösa saker, avsedda för gemensam användning, utgör samboegendom om egendomen införskaffats efter att samboförhållandet uppstått (3§ & 6§ Sambolagen).

Du beskriver dock att inga möbler köptes efter att ni flyttat samman. Egendom som är köpt innan samboförhållandet kan anses som samboegendom om den är köpt för gemensam användning. Om således din sambo, innan ni flyttade samman, köpte en dubbelsäng i syfte att skulle ni använda den gemensamt, är denna säng samboegendom och ska delas lika mellan er vid bodelningen.

Tilläggas kan att samboegendom varken innefattar saker köpta för den ena sambons privata bruk, som exempelvis kläder, eller egendom som används för fritidsändamål, som exempelvis en dykarutrustning (se 5§ 2st samt 6§ Sambolagen).

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare