Verkan av testamente och laglottsanspråk

Hej Jag har nyligen gift mig med en man som har två barn, jag har ett barn. Vi har inga gemensamma barn. Vi är hälftenägare till villan vi bor i. Min man äger ett bolag plus del i ett annat bolag. När han avlider skall bolagen tillfalla hans barn. Min man tecknar en livförsäkring på mitt liv för att kunna lösa ut min son och ändå bo kvar i huset när jag dör. Min man föreslår att jag ärver hans del av huset när han dör eftersom det är dyrare att teckna en livförsäkring på hans liv då han är äldre än mig och på så sätt kan även jag bo kvar. När jag dör skall hans del av huset tillfalla hans barn. Går detta att lösa? Vad händer om jag vill sälja huset för att bo billigare, kan jag göra det om hans barn skall ärva hans del av huset när jag dör? Kan hans barn kräva del i huset trots att han testamenterar det till mig? Värdena i bolagen är idag större än värdet på halva huset.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Om någon av er dör kommer först en bodelning att ske pga. äktenskapsskillnad vid dödsfall. Det innebär att du först får ut din rätt från den bodelningen vilket är ett anspråk om hälften av ert sammanlagda giftorättsgods efter att era respektive skulder är avräknade. Säg att din man har tillgångar på 500 000 kr, inga skulder och du på 100 000 kr och inga skulder så räknar man att din rätt i bodelningen är 600 000/2 alltså 300 000.

De resterande 300 000 tillfaller din mans arvingar och barnen har alltid rätt till sin laglott som är halva deras arv. I detta fall skulle de ärva 150 000 var och deras laglott blir då 75 000 var. Din man får testamentera egendom till dig sålänge det finns egendom som täcker 150 000 till barnen. Laglotten innebär inte en rätt till en viss egendom som ex huset utan endast ett anspråk på att få ut en viss del av arvet. Täcks således barnens laglott av bolagens värden ärver du huset och har rätt att fritt förfoga över det genom att exempelvis sälja det och köpa en annan bostad.

Lawline RådgivareRådgivare