Utdelning till oprioriterade fordringar vid konkurs

Företaget jag arbetade tidigare på gick i konkurs. Idagarna fick jag ett brev från konkursförvaltaren om utdelning/återbetalning av skulder och där finns även tidigare ägare med som gäldenärer trots att jag bl.a. inte får ut hela mitt krav. I mittfall handlar det om en innestående löneskuld.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Vid en konkurs är det i första hand borgenärer som har säkerhet som får utdelning, vilket kallas för att de har särskild förmånsrätt. Detta kan exemplifieras med om en bank har en lokal som säkerhet är det banken som kommer få betalt upp till säkerhetens värde när lokalen säljs vid konkursen.

För en lönefordran så som du har finns det en allmän förmånsrätt som generellt innebär att du har rätt till utdelning innan de oprioriterade fordringarna förutsatt att dina lönekrav uppfyller vissa av de kraven som ges i lagen. Ett av kraven är exempelvis att lönen inte ska ha förfallit till betalning tidigare än tre månader innan konkursen, närmare bestämmelser angående detta framgår i 12 § förmånsrättslagen (https://lagen.nu/1970:979).

Om din innestående lönefordran inte uppfyller de kraven som ges i 12 § är din fordran en så kallad oprioriterad fordran. Regeln inom svensk rätt är att alla oprioriterade fordringar har inbördes lika rätt. Vilket innebär att de oprioriterade borgenärerna får lika stor proportionell utdelning efter det att de prioriterade borgenärerna (de som har en säkerhet) har fått sina fordringar täckta (dock endast upp till den del de har säkerhet i). Detta kan du utläsa i 18 § förmånsrättslagen.

Då din före detta arbetsgivare troligtvis också haft oprioriterade fordringar står han eller hon med på utdelningslistan även om det av dig kanske kan upplevas som orättvist. Hoppas svaret förklarat det juridiska läget vid konkurs lite bättre.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare