Uppsägningstid tidsbestämt hyreskontrakt

Vi har ett andrahandskontrakt från December 10 till Juni 10. Uppsägningstid saknas. Förstahandskontraktsinnehavaren säger nu att vi har en månads uppsägningstid och säger upp kontraktet Feb 1 men låter oss bo kvar till den Mars 10. Vad gäller här? 1 månad från efterkommande månadsskift = 1 April eller t.o.m. Juni 10? Skulle detta kontrakt ej vara giltigt finns ett tidigare 3 månaderskontrakt med 1 månads uppsägningstid och automatisk förlängning med en månad i taget vid utebliven uppsägning. Nu har vi bott här i över 4 månader. Gäller Jordabalken Kap 12, par 4, punkt 3 då (även för andrahandskontrakt), dvs >3 mån kontrakt => 3 mån uppsägningstid. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Reglerna om hyra av bostad finns i 12 kap. jordabalken (JB) och kapitlet tillämpas även på andrahandskontrakt. I 12 kap. 4 § 2 st. JB regleras uppsägningstiden för tidsbestämda hyreskontrakt. Av tredje punkten framgår att uppsägningstiden är tre månader när hyrestiden är över tre månader. Enligt ert kontrakt är hyrestiden sex månader (d v s längre än tre månader) och alltså gäller tre månaders uppsägningstid. Om förstahandskontraktsinnehavaren (d v s din hyresvärd) säger upp ert hyreskontrakt den 1 februari har ni alltså rätt att bo kvar t o m den 1 april. Enligt 12 kap. 1 § 5 st. JB är det inte tillåtet att avtala om att hyresvärden ska kunna säga upp hyreskontraktet med kortare uppsägningstid.

Med tanke på att ni redan har hyrt lägenheten i fyra månader spelar det ingen roll om ert hyreskontrakt inte skulle vara giltigt. Ert gamla kontrakt skulle i så fall gälla och eftersom ni hyrt längre än tre månader gäller tre månaders uppsägningstid enligt 12 kap. 4 § 2 st. 3 p. JB.

Med vänlig hälsning,

Axel BonningRådgivare