FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/02/2013

Ingår bil i bodelning pga äktenskapsskillnad?

Hej, Jag har hört att bilar eller så kallade lyxartiklar kan vara enskild egendom i ett äktenskap. Min man har alltid stått som ägare till alla våra bilar även om vi använt dem tillsammans. Vi har delat upp ekonomin så vi betalar för olika saker vilket då har gjort att han har betalat billånen. Han har även köpt sig en porsche och jag undrar nu om detta är sådant som går utanför giftorätten eller inte? Vi var ekonomiskt jämbördiga när vi flyttade ihop och senare gifte oss men sedan har han gjort karriär och tjänar idag betydligt mer än mig. MVH

Lawline svarar

Hej!

En makes egendom är giftorättsgods om det inte är att anse som enskild egendom. (se 7 kap. 1 § äktenskapsbalken, som du hittar https://lagen.nu/1987:230). Vad som är enskild egendom regleras i 7 kap. 2 § äktenskapsbalken och innefattar följande:

1. egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild,

2. egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

3. egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda,

4. egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda,

5. egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

6. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1--5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

All annan egendom än sådan som har omnämnts i punkt 1-6 är alltså giftorättsgods. Den enda möjligheten för makar att sinsemellan göra egendom till enskild är genom äktenskapsförord (se p. 1 ovan). Under förutsättning att något äktenskapsförord inte har skrivits ska således bilarna ingå i en bodelning mellan er då de är att anse som giftorättsgods.

Från bodelningen har dock varje make rätt att, i skälig omfattning, undanta egendom som såsom kläder och andra föremål som använts uteslutande för personligt bruk (se 10 kap. 2 § äktenskapsbalken). Som exempel på sådan egendom anges i förarbetena till lagtexten förutom kläder även ringar och andra smycken till skäligt värde. Ett fall som uppmärksammats är det att ena maken innehar invalidfordon. Enligt Familjerättskommittén är det uppenbart att enklare invalidfordon måste räknas in under undantaganderätten. Förutom att egendomen ska ha använts uteslutande för personligt bruk för att få undantas stadgas också att egendom endast får undantas i skälig omfattning. Hur mycket som får undantas beror på er ekonomiska standard. Om man har mycket goda ekonomiska förhållanden kan man ha möjlighet att undanta egendom av högre värde. I annat fall ska egendomen alltså ingå i bodelningen.

Sedan avdrag har gjorts för skulder som belöper på giftorättsgodset för vardera maken ska detta läggas samman och delas på hälften (se 11 kap. 3 § äktenskapsbalken). Om resultatet av en denna delning på hälften skulle vara att anse som oskälig finns det dock möjlighet att jämka så att en make får behålla mer av sin egendom. Detta kan dock endast komma i fråga om det finns en betydande skillnad i era nettoförmögenheter. Jämkning av bodelning regleras i 12 kap äktenskapsbalken. Vid bedömningen av om en hälftendelning är att anse som oskälig tas hänsyn till äktenskapets längd men även till era ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt. I förarbetena går att utläsa två faktorer som är särskilt viktiga vid denna bedömning: dels på vilket sätt egendom tillförts giftorättsgemenskapen, dels tidsfaktorn.

En delning enligt huvudreglerna anses som mest oskälig vid upplösning av ett kortvarigt äktenskap. Som kortvarigt äktenskap räknas ett äktenskap som inte varat längre än fem år. Vid ett långvarigt äktenskap kan dock jämkning ske om man förvärvat något (exempelvis arv) i slutet av äktenskapet. I ett sådant fall kan en likadelning av förvärvet anses som oskäligt. Utgångspunkten är dock att en jämkning normalt inte bör ske vid upplösning av ett äktenskap som har varat en mycket lång tid.

Avslutningsvis, som jag har uppfattat din situation har du och din make varit gifta en tämligen lång tid och ni har inte skrivit något äktenskapsförord. Bilarna är utifrån detta inte enskild egendom utan alltså giftorättsgods och skall således ingå i bodelningen om de inte är att anse som sådan personlig egendom som får undantas. Utifrån vad som sägs i förarbetena torde dock inte bilar vara att anse som sådan personlig egendom som ska undantas. Bilarna torde därför ingå i bodelningen. Eftersom ni varit gifta en tämligen lång tid torde inte heller en jämkning vara aktuell mot bakgrund av att utgångspunkten är att en jämkning inte ska ske vid upplösning av äktenskap som varat under en längre tid.

Jag hoppas att detta svar givit dig en något tydligare bild. Det är dock svårt att ge något klart svar på vad som kommer hända eller gäller för just dig när man inte har alla variabler. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar råder jag dig därför att ta kontakt med en jurist på din hemort.

Lycka till!

Maria LindgrenRådgivare