FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/02/2013

Sambo/Gifta/Särkullbarn - bodelning

Sambo/Gifta/Särkullbarn Min pojkvän och jag har köpt hus och ska flytta ihop. Han har 2 barn sedan tidigare och vi ska ha 1 gemensamt, jag har inga barn. Jag går in med insatsen till huset, hälften är pengar som jag fått ut från försäljning av min bostadsrätt och hälften är förskott på arv jag fått från mina föräldrar. Jag har dessutom aktier som jag äger en hel del pengar i. Vad ska jag tänka på inför fortsatt gemensamt liv? Sambo eller gifta sig? Hur kan det regleras så att mina tillgångar inte tillfaller hans barn sedan innan vid ev. dödsfall eller separation? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för en intressant fråga!

Nedan följer en kort och förenklad förklaring till hur den juridiska situationen kan komma att se ut om du bestämmer dig för att leva som sambo respektive ingå ett äktenskap.

Äktenskap: Som du säkert vet är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. När ett äktenskap upplöses ska egendomen fördelas mellan makarna genom en bodelning. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå. Vad som återstår av makarnas giftorättsgods, sedan avdrag har gjorts för att skulderna skall täckas, skall läggas samman. Värdet därav skall därefter delas lika mellan makarna. Genom äktenskapsförord kan makar eller blivande makar bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara hans eller hennes enskilda egendom och därmed inte ingå i en bodelning.

Sambo: Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Med sambors gemensamma bostad avses fast egendom som samborna eller någon av dem äger och egendomen innehas huvudsakligen för gemensam användning. Med sambors gemensamma bohag avses lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk. När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, skall på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Sambor eller blivande sambor får avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen.

Väldigt förenklat och utan att ta hänsyn till övriga omständigheter innebär detta att du begränsar den egendom som annars skulle ingå i en bodelning och fördelas med din nuvarande pojkvän samt eventuellt ärvas av hans bröstarvingar.

Lawline RådgivareRådgivare