FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/02/2013

Giftorättsgods - vad ingår?

Hej, jag går på frågan direkt. Jag är gift o min man äger en gård tillsammans med hans bror. Vi bor nära gården min man har brukat den o jag har haft djuren . Vi äger ett hus också som står även på mig. Gården står inte på mig men det finns inget papper på att den är enskild ägodel. Vid en skilsmässa har jag rätt till en del av gården ? Vänligen Peggy

Lawline svarar

Hej och tack för en intressant fråga!

Som du säkert vet är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. När ett äktenskap upplöses ska egendomen fördelas mellan makarna genom en bodelning. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå. Vad som återstår av makarnas giftorättsgods, sedan avdrag har gjorts för att skulderna skall täckas, skall läggas samman. Värdet därav skall därefter delas lika mellan makarna.

Väldigt förenklat och utan att ta hänsyn till övriga omständigheter kan man säga att du rätt till hälften av värdet av din mans andel.

Lawline RådgivareRådgivare